BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, August 08, 2008

ISO - Inter.Stupid.Org...


Hari rabu lepas bahgian kami kena iso internal audit. Punya ler klebang klebut dibuatnya, pagi tu semua pemegang QP macam lipas kudung nak kena final touch-up. Semua staff rasa macam tak complete aje file masing2, ada yang tertinggal nak masukkan document2 yang related dgn QP lah, ada yang Boss belum sign lagi lah dan macam2 lagi yang missing last2 minit. Ada ketika bila kira punya kira semua file QP tup tup 2 file lagi takda...bila check ada dalam bilik member yang kebetulan MC pulak hari tu so apa lagi jadi Mac Gayver bukak pintu bilik dia guna kad memandu.

Berangkat ler kita orang macam gi rombongan meminang ke TM brickfield. Bila sampai kat sana, kita dah lewat 30 minit nasib baik bahagian lain masuk dulu. Punyanya lah gabra dengan kita punya Exec pun barulah nak tanya itu dan ini. Last week sepatutnya dia yg buat crosscheck, ini tidak... di lepasnya anak2 buah dia pandai2 sendiri. Kita dah sepakat biar dia yang do the talking kita cuma bawa file jer...memang nampak dia berpeluh menjawab soalan bertubi2 dari IA tu...

Yang lagi tak bestnya kita punya bahagian kena audit last sekali, ada sampai tertidur kat situ...boring2 dan membosankan...
Kita pegang 2 QP jer, satu file Dslam preventive mtce dan satu lagi Dslam port mismatch verification, nasib baik dia check satu file jer, kalau dia check satu file lagi mesti dia pening... sebab file tu kosong jer...$%$&^#^?

Actually sistem filing dah dipraktik senjak TM dalam jabatan telekom lagi tapi dalam ISO semua benda nak di documented as avidence dan reference serta process flow kerja yaang sistematik. Tapi disebabkan oleh too many paper work dan ditambah pulak kerja harian yang kat field itu yang membuat kita malas nak update/input sehinggalah bila tiba waktu audit barulah nak tercari2 dan mengisi borang2 yg berkaitan... So by crook or by hook you have to complete your filing, it is apart of our work process either you like it or not the job must be done or else you will be firedddddd...!

0 comments: